مرجع دانلود مقاله , تحقیق و جزوه های دانشگاهی
دسته بندی محصولات

دانلود مقاله کارشناسی معارف اسلامی امانت هاي الهي در قرآن

دانلود مقاله کارشناسی معارف اسلامی  امانت هاي الهي در قرآن

 

 

 

 

 

دانلود مقاله کارشناسی معارف اسلامی امانت هاي الهي در قرآن

 

 

فهرست مطالب

عنوان.............................................................................................. صفحه

مقدمه ............................................................................. 6

  1. كليات طرح تحقيق .............................................................. 9

  2. 1 بيان مسأله .................................................................. 10

  3. 1 اهميت مسأله .............................................................. 12

  4. 1 سوأل تحقيق ................................................................. 12

  5. 1 فرضيه .................................................................................. 13

  6. 1 حدود مسأله ..................................................................... 13

  7. 1 محدوديت مسأله ..................................................... 13

  8. 1 كليد واژه ها ............................................................................ 14

  9. 7. 1 امامت ........................................................... 15

  10. 7. 1 امانت ............................................................... 16

  11. 7. 1 امين ....................................................... 19

  12. 7. 1 خيانت ................................................................... 20

  13. 7. 1 عهد ................................................................................ 22

  14. 7. 1 ميثاق .......................................................................... 23

  15. 7. 1 وديعه ...................................................... 24

  16. 7. 1 ولايت ......................................................... 25

  1. فصل اول : كلياتي در زمينة آيات امانت در قرآن

  2. 2 آية عرض امانت ........................................................ 29

  3. 1. 2 معناي عرض امانت .......................................................... 30

  4. 1. 2 معناي اباء و امتناع از پذيرش امانت ............................................ 34

  5. 1. 2 معناي حمل امانت ..................................................... 34

  6. 1. 2 مراد از انسان حامل امانت كيست؟.............................................. 35

  7. 1. 2 معناي ظلوم وجهول .................................................... 36

  8. 1. 2 نتيجة قبول امانت ...................................................... 39

  9. 2 آية امانات ............................................................... 40

  10. 2 مراد از اهل امانات چه كساني هستند؟!.......................................................... 40

  11. 2. 2 شأن نزول مشهور آيه .................................................. 41

  12. 2. 2 مقدم نمودن اداء امانات بر عدالت ................................................. 42

  13. 2. 2 مفهوم عام امانات ..................................................... 42

  14. 2. 2 اقسام امانات ...................................................... 44

  15. 2. 2 مخاطب در آيه چه كساني هستند؟!.................................................. 46

  16. 2 آية منع از خيانت درا مانات ....................................................... 50

  17. 2 امانتداران ................................................................ 51

  18. 4. 2 پيامبران امين ........................................................... 51

  19. 4. 2 فرشتة‌ امين ............................................................. 53

  20. 4. 2 كارگزاران امين .............................................................. 53

  21. 4. 2 مؤمنان و نمازگزاران امانتدار .............................................. 55

  22. فصل دوم : بررسي مقايسه‌اي ديدگاه‌هاي مفسران شيعي و اهل سنت در تفسير امانت

  23. 3 اتصاف به اسماء حسني .......................................................... 58

  24. 3 اختيار و اراده ......................................................... 58

  25. 3 استعداد ............................................................... 59

  26. 3 اسرار .................................................................................... 59

  27. 3 اصل اداي امانت ............................................................... 61

  28. 3 اعضاء و جوارح ..................................................................... 62

  29. 3 اوامر و نواهي ............................................................ 65

  30. 3 اهل و خانواده ................................................................. 67

  31. 3 ايمان ................................................................................... 68

  32. 3 اوصاف پيامبر آخر الزمان - صلوات الله عليه و آله ............................................ 69

  33. 3 تسليم در برابر پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم- .......................................... 70

  34. 3 تسليم اسماء .............................................................. 71

  35. 3 تعهد و قبول مسئوليت .................................................... 71

  36. 3 تكليف .................................................................. 72

  37. 3 توحيد ................................................................................ 77

  38. 3 حدود و شرع ................................................................. 78

  39. 3 دلائل خداشناسي ........................................................................... 78

  40. 3 دلايل و عجايب صنع ................................................................ 79

  41. 3 دين و شريعت .................................................................... 80

  42. 3 روح .......................................................................... 82

  43. 3 زن ............................................................................. 83

  44. 3 شغل و منصب .............................................................. 84

  45. 3 طاعت .......................................................................... 84

  46. 3 عقل ............................................................................... 87

  47. 3 علم .......................................................................... 89

  48. 3 عهد و پيمان ................................................................. 91

  49. 3 فرايض ................................................................. 91

  50. 3 فيض الهي ........................................................................ 93

  51. 3 قرآن ....................................................................... 94

  52. 3 لا اله الا الله .................................................................. 95

  53. 3 لطيفه سيال انساني .............................................................. 96

  54. 3 محبت و عشق ........................................................... 96

  55. 3 معرفت ........................................................................... 97

  56. 3 نماز، روزه غسل حج، جهاد، زكات........................................................ 98

  57. 3 وجود و هستي .............................................................. 101

  58. 3 ودايع و امانات مردم .............................................................. 102

  59. 3 وظايف و واجبات دين ..................................................................... 104

  60. 3 وفاء به عهود ....................................................... 105

  61. 3 ولايت الهيه، امامت و ولايت ائمه - عليهم السلام- ........................................... 106

  62. فصل سوم : اهميت امانتداري در روايات و احاديث

  63. 4 رعايت اصل اداي امانت تحت هر شرايطي ............................................. 124

  64. 4 رابطة ميان امانت و ايمان ............................................... 128

  65. 4 آثار امانتداري ........................................................... 129

  66. 4 آثار بي توجهي به اداي امانت ............................................ 135

  67. 4 امانتداري ميزاني براي سنجش افراد....................................... 136

  68. فصل چهارم: نتيجه گيري ......................................... 139

 

پرداخت و اداي امانت:

«وَإٍن‎ْ كُنْتُمْ عَلي سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدوُا كاتِباً فَرِهانٌ مَقْبوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمانَتَهُ …»[1]

«و اگر در سفر بوديد و نويسنده اي نيافتيد گروگان بگيريد! و اگر به يكديگر اطمينان داشته باشيد، بايد كسي كه امين شمرده شده امانت را بپردازد».

«إنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُوَدُّوا الأَماناتِ الي أَهْلِها و اذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاس أَنْ تَحْكُمُوا بالعدل إِنَّ الله نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِه إنَّ الله كانَ سَميعاً بصيراً»[2]

«خداوند به شما فرمان مي‎دهد كه امانت ها را به صاحبانش بدهيد! و هنگامي كه ميان مردم داوري مي كنيد، به عدالت داوري كنيد! خداوند اندرزهاي خوبي به شما مي‎دهد! خداوند شنوا و بيناست»

منع از خيانت در امانت:

«يا ايُّها الذينَ ءامَنوُا لَاتَخُونوُا اللَّهَ والرَّسولَ وَتَخوُنوُا امَاناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَموُن»[3].

اي كساني كه ايمان آورده ايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد، و در امانت خود خيانت روا مداريد! در حالي كه مي دانيد.

عرضه و حمل امانت:

«إنَّا عَرَضْنا الامانَةَ‌ عَلَي السَّمواتِ وَ الْأَرضِ‌ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْها و حَمَلَها الإِنْسان إِنَّه كانَ ظَلوماً جهولاً».[4]

«ما امانت را بر آسمان ها و زمين و كوه عرضه داشتيم آنها از حمل آن سربرتافتند، و از آن هراسيدند؛ اما انسان آنرا بر دوش كشيد؛ او بسيار ظالم و جاهل بود».

رعايت كنندگان امانت:

«وَالَّذينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ و عَهْدِهِمْ راعون»[5]

«و كساني كه امانت ها و عهد خود را رعايت مي‌كنند».

رسولان امين

بسياري از پيامبران براي معرفي خود به قوم خويش از صفت «امين» استفاده مي كردند:

«انّي لَكُمْ رَسولٌ‌ اَمين»[6]

ملك امين

خداوند جبرئيل را در قرآن به صفت امين خوانده:

«نَزَلَ بِهِ الروح الامين»[7]    روح الامين آنرا نازل كرده است.

«مُطاعٍ ثَمَّ أمينٍ»[8]     مورد اطاعت و امين است.

كارگزاران امين

«وَانّي عَلَيْهِ لَقَويٌّ أَمين»[9]    «من نسبت به اين امر توانا و امينم»

«قال إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ اَمِينٌ»[10]     «تو (حضرت يوسف (ع)) امروز نزد ما جايگاه والا داري و مورد اعتماد هستي»

«إنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ‌ الْقَوِيُّ الامِين»[11]    

«بهترين كسي را كه مي تواني استخدام كني، آن كس است كه قوي و امين باشد».

از ميان آيات امانت، توجه و اهتمام مفسران بيشتر ذيل آيات 58 نساء و 72 احزاب بود و در ذيل اين آيات در مورد وجوه امانت بحث كرده اند.

1-2- آية عرض و حمل امانت:

يكي از آياتي كه در مورد امانت به آن اشاره مي‎شود و ذيل اين آيه اقوال و آراء كثيري مطرح است، آيه (72/ احزاب) مي‎باشد و تنها آيه اي است كه در مورد «عرضه امانت» وارد شده است. مفسران و انديشمندان شيعي و اهل سنت به تك تك عبارات اين آيه توجه خاص داشته و آراء متفاوت و گاه مشابهي را بيان داشته اند.

قبل از بيان محتواي كلي اين آيه، بايد به آيه قبلي توجه داشت؛ در آية 71 سورة احزاب آمده:

«… وَ مَنْ يُطِعِ اللهَ وَ رَسوُلَهُ، فَقَدْ فَازَ فَوْزاً عَظِيماً»

«هر كس اطاعت خدا و رسولش كند، به رستگاري عظيمي دست يافته است».

نظر علامه طباطبايي اين است كه با اين آيه سورة احزاب تمام شده است و دليل خود را اين گونه مطرح مي‌كند كه؛ مسئله اطاعت خدا و رسول اكرم كلام جامعي است كه همة احكام سابق از واجبات و محرمات را شامل مي‎شود و دو آية بعد (يعني آية 72 و 73) متمم اين آيه هستند.[12]dآيايآآيا

و برخي مفسران نيز به استناد به اين آيه (وَ مَنْ يُطِعِ اللهَ‌ وَ رَسوُلَهُ …) امانت را به اطاعت تعبير كرده اند. و اما آية امانت «اِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلي السَّمواتِ و الْأَرضِ والْجبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلَنَها و أَشْفَقْنَ‌ مِنْها وَحَمَلَها الْإِنْسان إِنَّهُ كانَ ظَلوُماً جَهوُلاً».[13]

خداوند در اين آيه در مقام امانت دهنده است و انسان در مقام گيرندة امانت و مسئله مهمي كه در اين آيه بدان پرداخته شده، اين است كه مراد از امانت در اين آيه چيست؟ و در پاسخ به اين سوال است كه با مفاهيم و تعابير گسترده اي در مورد امانت مواجه مي شويم؛ و لذا اين پژوهش به تعابير امانت در قول مفسران شيعي و اهل سنت اختصاص دارد، از مفهوم امانت كه بگذريم با سوالات ديگري در مورد موضوعات آيه روبرو مي شويم:

  • آيا منظور از عرض امانت بر آسمان ها و زمين و كوه ها عرض بر وجه حقيقت است، يا بر وجه مجاز و تمثيل؟

  • چرا آسمان ها و زمين و كوه ها با ابا از پذيرش امانت كافر نشدند ولي ابليس با ابا از سجده بر انسان كافر شد؟

  • مراد از حمل امانت در عبارت «وَ حَمَلَها الإِنْسان» چيست؟

  • مراد از انسان حامل امانت كيست؟

  • چرا با اينكه انسان امانت را حمل كرد، اما از جانب باري- تعالي- به صفت ظلوم و جهول موصوف گشت؟

و پاسخ اين سوالات را در نظرات مفسرين مي‎توان يافت، البته در پاسخ اين سوالات آراء و نظرات مختلفي بيان شده است و ديدگاه هاي صاحب نظران در اين باره متفاوت است.

1-1-2- معناي عرض امانت

«إنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ علي السَّمواتِ والْأَرْضِ والْجبالِ …» در معناي عرض امانت نيز اقوال و آرا بسيار است.

رأي اول- عرض امانت، عرض بر حقيقت است:

يك قول اين است كه عرض امانت حقيقت است و اين بر چند وجه است:

  • «عرض بر اعيان آسمان ها و زمين و كوه هاست …»[14] و در بسياري از آيات قرآن به حيات حقيقي جمادات اشاره شده است.

«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَالنُّجوُمُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ‌ وَ الدَّوَابُّ …»[15]

«ائْتَيِا طَوْعاً أَوْكَرْهاً، قَالَتَا اَتَيْنَا طآئِعيِنَ»[16]

«وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللهِ»[17]

و «محي الدين عربي» بياني دارد كه: «اكثر عقلا بلكه همه شان مي گويند: جمادات تعقل نمي كنند … و اين امر نزد ما اين گونه نيست، بلكه سر حيات در جميع عالم ساري و جاري است».[18]

  • عرض حقيقت است بر اين وجه كه «خداوند متعال هنگام عرض امانت، فهم و عقل را بر اين جمادات سوار كرد، همچنان كه عقل و قبول خطاب را در مورچه سليمان و هدهد و غير آن دو از پرندگان و وحوش و در سنگ و درخت و خاك قرار داد، پس با اين عقل و ادراك خطاب را شنيدند و با خدا سخن گفتند …»[19].

  • عرض حقيقت است و ليكن بر تقدير مضاف و آيه اين گونه بوده «اِنَّاعَرَضْنَا عَلَي اهْلِ السَّموات والْاَرْضِ و الْجِبال»؛ مقصود عرض بر اهل آسمان ها و زمين مي‎باشد، پس مضاف حذف شده و مضاف اليه قائم مقام آن شده … پس عرض بر فرشتگان است كه در آسمان ها هستند و بر جن و آدميان كه در زمين و كوه ها زندگي مي‌كنند.»[20]

و اينكه مراد اهل آسمان ها و زمين و كوه هاست مثل اين قول است «واسئل القريه» كه يعني اهل قريه.[21]

بسياري از مفسران و صاحب نظرات شيعي و برخي از اهل سنت عرض امانت را عرض بر اهل آسمان ها و زمين و كوه ها مي دانند، از تفاسير شيعي مي‎توان به «تبيان[22]، مواهب عليه[23]، منهج الصادقين[24]، گازر[25]، مخزن العرفان[26]، اثني عشري[27]، بصائر[28] و …» اشاره كرد.

و از تفاسير اهل سنت مي‎توان از «كشف والبيان[29]، كبير[30] و …» نام برد.

رأي دوم: عرض امانت، بر وجه مجاز و تمثيل است

قول ديگر در عرض امانت اين است كه؛ عرض در اينجا بر وجه تمثيل و مجاز است و صورت حقيقي ندارد. «سيد مرتضي علم الهدي» اين چنين بيان مي‌كند: «عرض بر حقيقت آسمان ها و زمين و كوه ها نيست، بلكه كلام مجاز است و مراد عظمت و سنگيني امانت است[31]؛ نظير اين قول خداوند «تَكادُ السَّمَواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنْشَقَّ الْأَرْضُ وَ تَحِرُّ الْجِبالُ هَدّاً[32]..

«إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ»[33]

«أَنَّ قرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ»[34]

در تفسير مجمع البيان به نقل از ابي مسلم آمده:؛«معناي عرضنا يعني عارضنا و قابلنا، پس بدرستيكه عرض چيزي و معاوضة آن يعني مقابله آن به آن يكسان است … و مقصود اين است كه اين امانت با جلالت موقعش و بزرگي شأنش اگر با آسمان ها و زمين كوهها مقايسه شود و مقابله و موازنه با آنها گردد، هر آينه اين امانت از جهت وزن سنگين تر باشد»[35].

نظر علامه در مورد عرض امانت:

علامه طباطبايي هر يك از اين وجوه را داراي جهات ضعفي مي داند و توجيه ايشان اين است كه:

«معناي عرضه كردن [امانت]، اين است كه ما يك يك موجودات را با آن [ولايت الهيه] سنجيديم و قياس كرديم، هيچ يك استعداد پذيرفتن آنرا نداشتند، به جز انسان»[36].

در تفسير نمونه هم آمده است: «منظور از عرضه كردن امانت همان مقايسه نمودن است، يعني هنگامي كه اين امانت با استعداد آنها مقايسه شد، آنها به زبان حال و استعداد علوم شايستگي خويش را براي پذيرش اين امانت بزرگ اعلام كردند»[37].

2-1-2- منظور از اباء و نپذيرفتن امانت:

پس از عرض امانت آسمان ها و زمين و كوه ها امانت را نپذيرفتند و فراز اين است:

«فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْها»

برخي مفسران اهل سنت چون «طبري و فخر رازي» در اينجا به تفاوت اباء ابليس و امتناع اجرام اشاره مي‌كنند «ابليس با ابا و امتناع كافر شد ولي اينان [اجرام] با ابا كافر نشدند؛ زيرا ابا ابليس از روي استكبار بود و ابا آسمان ها و زمين و كوه ها از روي استصغار و دليل اين مطلب عبارت  «فَأَشْفَقْنَ مِنْها» در آيه مي‎باشد».

لذا با توجه به اين فراز آيه يعني «فَأَشْفَقْنَ مِنْها» از قبول آن ترسيدند، فهميده مي‎شود كه امتناع آسمان ها و زمين از روي ترس بوده است نه از روي تكبر.

3-1-2- منظور از حمل امانت

در ذيل عبارت «و حَمَلَها الانسان» در آية (72/ احزاب) چند رأي آمده است:

ميرداماد در معناي «حَمَلَهَا الْإِنْسَان» آورده كه: «حمل امانت به قانون علم لغت دو احتمال دارد:

  • به معني خيانت و تضييع امانت و تقصير در اداي آن بوده باشد، چه خيانت سبب آن مي‎شود كه امانت در ذمت خائن ثابت و مستقر شده، هميشه ذمة او حامل آن امانت بوده باشد، مانند مركوب كه حاصل راكب است، برخلاف اداي امانت كه منشأ آن است كه ذمت امين بري و فارغ باشد بيان اعتبار خائن در امانت را حامل آن گفته اند.

  • حمل امانت عبارت باشد از تحمل و قبول و التزام حفظ و محافظت و تعهد و ادا و تاديت آن… ».[38] پس در بيان ميرداماد براي حمل دو معنا متصور شده است، در يك معنا حمل يعني خيانت در امانت و در معناي دوم، حمل يعني اداء امانت.

درتفسير مجمع البيان به نقل از زجاج آمده است كه: «هركس امانت را خيانت كند، پس قطعاً‌ آنرا برداشته و كسيكه امانت را برندارد، پس مسلماً آنرا به صاحبش رد كرده است و همچنين هر كس گناهي مرتكب شود، البته متحمل بار گناه شده است[39]؛ «وَ لَيَحْمِلُنَّ اثْقالَهُمْ وَ أَثْقَالاً مَعَ أَثْقَالِهِمْ»[40]

در تفسير جامع البيان آمده كه: «حمل امانت عبارت است از عدم اداء حق آن …»[41]

به نقل از حسن و ضحاك آمده: «حمل امانت يعني خيانت در آن …»[42].

ولي نظر اكثر مفسران اين است كه: حمل امانت، يعني قبول و حفظ امانت و حامل امانت كسي است كه بار امانت را به دوش كشيده و آنرا قبول كرده است.

4-1-2- مراد از «انسان» كه امانت را حمل كرد كيست؟

با توجه به فراز آيه كه مي فرمايد: «انسان امانت را حمل كرده؛ مفسران در اينكه مراد از انسان در آيه كيست؟ چند رأي را مطرح كرده اند:

برخي گفته اند: «منظور از انسان در آيه، نوع انسان است.

قول ديگر اين است كه: انسان، قابيل است كه حضرت آدم- عليه السلام- اهل و فرزند خويش را نزد او به امانت سپرد و او خيانت كرد.

و به نقل از ابن عباس، حسن، ضحاك مجاهد آمده كه: انسان، آدم- عليه السلام- است.

به نقل از حسن و زجاج آمده كه: مراد از انسان در آيه؛ كافر، منافق و گناهكار است»[43].

برخي از مفسران شيعي با توجه به تعبير امانت به امامت، مراد از حمل امانت را خيانت در امامت دانسته و لذا مراد از انسان را خليفة اول- ابوبكر- مي دانند كه خلافت را غصب كرد[44].

در تفسير مجمع البيان در اينكه مراد خداوند از «انسان» كيست آمده: «خداوند متعال به كلمة «الانسان» تمام افراد انسان را اراده نكرده، بلكه آن مثل قول «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْر»[45] و «إنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنوُدٌ»[46]و … مي باشد، و پيامبر و اولياء خداوند مؤمنان از عموم اين آيه بيرون هستند و جايز نيست كه مقصود از اين انسان، انسان اول حضرت آدم- عليه السلام- باشد، بنابراين قول خداوند متعال «إِنَّ اللهَ اصْطَفي ءآدَمَ و …»[47]و چگونه مي‎شود كسيكه خدا او را از ميان خلقش برگزيده است موصوف به صفت ظلم و جهل و ستمگري و ناداني باشد[48]…»

چرا در عرضة امانت «جن» مورد خطاب واقع نشد؟!

«غير از انسان يك نوع مخلوق ديگري است (جن) كه استعداد آن في الجمله در وجود او يافت مي‎شود از اينجاست كه در «وَمَا خَلْقتُ الْجِنَّ والْإِنْسَ الَّا لِيَعْبُدوُنِ»[49] هر دو جمع كرده شدند؛ ليكن انصاف اين است كه براي ادا حق امانت در وجود جنات استعداد آنقدر ضعيف بود و در مقام حمل امانت چندان قابل ذكر و اعتنا فهميده نشدند، گويا آنها در اين معامله تابع انسان قرار داده شده و ضرور نيست كه نام آنها به طور مستقل گرفته شود»[50]

5-1-2- چرا انسان با قبول امانت الهي نشان ظلوم و جهول را دريافت نمود؟!

انسان پس از پذيرش امانت الهي- امانتي كه آسمان ها و كوه ها و زمين از قبول آن ابا كردند از جانب باري تعالي متصف به دو صفت «ظلوم و جهول» شد.

كه در تفسير و تحليل اين فراز از آيه (72/ احزاب) آراء و اقوال بسيار است:

  • ظلوم و جهول صفات مدح هستند:

حيدر آملي از صاحب نظران شيعي در اين باره مي‌گويد:اين دو صفت - ظلوم و جهول- صفت مدح هستند: گويا خداوند مي فرمايد: كه سبب بزرگتر و كمك كنندة آن در شايسته بودن انسان براي اين امانتي كه بر آسمان ها و زمين و كوه ها و آنچه در آنهاست عرضه شده است، همانا يك بعد از جامعيت معنوي و مجموعيت صوري انسان ظلوم و جهول بودن اوست … و شكي نيست كه اين دو صفت، دو صفت مدح است نه ذم …»[51]

امام خميني (ره) مي‎فرمايند: «… انسان در مقام ظلوميت كه عبارتست از مقام تجاوز از همة حدود و پاي گذاشتن بر فرق همة تعنيات و رسيدن به مقام لامقامي است و نيز انسان در مقام جهوليت كه عبارت است از مقام فنا از فنا، لياقت حمل آن ظل مطلق را دارد …»[52].

  • ظلوم و جهول صفات ذم هستند:

بروسوي از مفسران سفي در اين زمينه آورده: «ظلوميت و جهوليت، صفت ذم است‌، يعني انسان «كان ظلوماً» بسيار ظالم به نفس خود با گناهان هنگامي كه به امانت وفا نكرد و حق آنرا مراعات ننمود، «جهولاً» به كنه عاقبت خيانت در امانت بسيار جاهل است»[53].

مراغي از ديگر مفسران اهل سنت مي‌گويد:

«ظلوماً» بسيار ظالم به واسطة غلبة قوه غضبيه و «جهولا» بسيار جهول به سبب غلبه قوه شهويه …»[54]

 

 

تعداد صفحات:233

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول پراکنده شده باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,200 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file8_1749736_1502.zip116.8k





دانلودمقاله کارشناسی معارف اسلامی سير وسياحت از منظر قرآن كريم

دانلودمقاله کارشناسی معارف اسلامی سير وسياحت از منظر قرآن كريم           دانلودمقاله کارشناسی معارف اسلامی سير وسياحت از منظر قرآن كريم     فهرست مطالب كليات مقدمه ..................................................................................................................... تعريف موضوع ....................................................................................................... اهميت موضوع ................ ...

توضیحات بیشتر - دانلود 5,600 تومان

دانلود مقاله کارشناسی معارف اسلامی جايگاه خانواده در اسلام

دانلود مقاله کارشناسی معارف اسلامی  جايگاه خانواده در اسلام           دانلود مقاله کارشناسی معارف اسلامی  جايگاه خانواده در اسلام   فهرست مطالب تقديم................................................................................................................................................................................................ ج تقديم و تشكر................................................................... ...

توضیحات بیشتر - دانلود 5,200 تومان

دانلودمقاله کارشناسی معارف اسلامی زندگی نامه پیامبر قبل و بعد از بعثت

دانلودمقاله کارشناسی معارف اسلامی  زندگی نامه پیامبر قبل و بعد از بعثت             دانلودمقاله کارشناسی معارف اسلامی  زندگی نامه پیامبر قبل و بعد از بعثت     فهرست مطالب عنوان                                          &n ...

توضیحات بیشتر - دانلود 4,900 تومان

دانلودمقاله کارشناسی معارف اسلامی حج از دیدگاه قرآن

دانلودمقاله کارشناسی معارف اسلامی  حج از دیدگاه قرآن           دانلودمقاله کارشناسی معارف اسلامی حج از دیدگاه قرآن   فهرست مطالب عنوان  ............................................................................. صفحه كليات مقدمه .................................................................................................................... 1 تبيين موضوع ..................................................... ...

توضیحات بیشتر - دانلود 5,700 تومان