مرجع دانلود مقاله , تحقیق و جزوه های دانشگاهی
دسته بندی محصولات

دانلود مقاله ارشد معارف اسلامی راههاي اثبات هلال در فقه مذاهب خمسه با تكيه بر نجوم جديد

دانلود مقاله  ارشد معارف اسلامی راههاي اثبات هلال در فقه مذاهب خمسه با تكيه بر نجوم جديد

 

 

 

 

 

 

دانلود مقاله ارشد معارف اسلامی راههاي اثبات هلال در فقه مذاهب خمسه با تكيه بر نجوم جديد

 

 

«بخش اول»: واژه شناسي

1-1-1 ماده «هلل» و مشتقات آن در كتابهاي لغت

هَلَّ السَّحابُ بِالمَطَرِ هَلَّاً و اِنهَلَّ بِالمَطَرِ اِنهَلالاً .

باران با شدت باريد .

اَلتهليل : قول لا اله الا الله .

يَتَهَلّلُ السَّحابُ بِبَرقِه :‌  ابر درخشان مي شود .

يَتَهَلَّلُ الرَّجُلُ فَرِحاً  :‌  از خوشحالي تابناك مي شود . [1]

أُهِلَّ : ماضي مجهول است از اهلال. و اهلال به معني :‌بانك بلند كردن ،‌فرياد كشيدن ،‌آواز برآوردن ،‌نام بردن . و اهلال در اصل به معني :‌آواز برآوردن است . و هلال ،‌هر ماه كه بدين نام ناميده شده ،‌بدان جهت است كه هنگام ديدن آن به تكبير و دعا آواز برمي آورند . و اهلال در حج به تلبيه آواز برداشتن است . [2]

أَهِلَّه : جمع هلال است . به معني:  ماه نو . و به دو شب اول ماه هلال گفته مي شود ، و برخي گفته اند :‌در سه شب اول هلال است [3]، . بعضي هم گفته اند : تا هنگاميكه خط نوراني باريكي آن را به شكل دائره بيرون مي آورد . بدين نام ناميده مي شود . [4]

اَلهِلالُ :‌ اوّل ليلهٍ و الثانيه و الثالثه ،‌ثم هو قمرٌ .

هلال :‌شب اول تا شب سوم ماه و پس از آن ، به ماه قمر مي گويند .

وَالهِلالُ ما يُضَمُّ بينَ الحنوَيْنِ من حديدٍ أو خشَب؛ والجمع الأهلَّهُ .

و هلال به چوب يا آهني كه ميان پالان نهند ،‌جمع آن :‌الاهله .

والهِلالُ :‌السنانُ الذي له شُعبتان يُصاد به الوحش.

هلال : به پيكان دو شاخه كه با آن حيوانات وحشي را شكار مي كنند .[5]

أُهِلَّ الهِلالُ : هلال ماه آشكار شد ،‌ماه شب اول آشكار شد .

هَلَّلَ الرَّجلُ :‌ لا اله اله الله گفت .

اِسْتَهَلَّ الصَبي :‌در وقت ولادت بلند گريه كرد .

أهَلَّ اَلْمُعْتَمَر :‌هنگامي گفته شود كه تلبيه گو صدايش را بلند كند. [6]

اَهَلِّ الرَّجُلُ : بسوي ماه شب اول نگاه كرد .

أهْللْنا الشَهْر والسْتَهْلَلْناه : هلال ماه را ديديم .

وهالَّ الاجير مُهالَّهً و هِلالاً :‌اجاره كرد او را از اين هلال تا آن هلال .

ابن الاعرابي :‌وَالْهِلالُ ما يَبْقي في الحَوضِ من الماءِ الصافي :‌ هلال آب صاف و زلال است كه در حوض باقي مي ماند . [7]

1-1-2 ماده «هلل» در احاديث و قرآن

ابن اثير[8] بعضي از احاديثي را كه از طريق عامه ضبط شده و در آنها ماده «هلل» آمده ،‌ذكر نموده است ، ايشان گفته است در احاديث حج مكرراً «اهلال» ذكر شده و آن عبارت از رفع صوت به تلبيه است.

گفته مي شود . أهَلَّ المُحْرِمُ بِالحَجْ يُهلُّ إهْلالاً :

اين عبارت وقتي گفته مي شود كه حاجي تلبيه بگويد و صدايش را بلند كند.

وَالْمُهَلّ :‌موضع اهلال و آن ميقاتي است كه از آن محرم مي شوند .

حديث عمر : «أن ناساً قالُوا لَه :‌إنا بينَ الجبال لا نُهِلُّ الهِلالَ اذا أهَلَّه الناس.»

يعني ما به خاطر وجود كوه هلال ماه را نمي بينيم هنگامي كه سايرين مي بينند .

فخرالدين [9] طريحي روايتي را از طريق خاصه ذكر كرده است :‌

في دعاء الهلال « اللهم أهلّه علينا بالامن و الايمان»كه اهله هم با ادغام و هم با فك روايت شده است.

بعضي از شارحين گفته اند در صورتي اين عبارت صحيح است كه منظور از «أهله» تاباندن و نماياندن هلال(اطلعه وأرانا اياه) باشد ،كه در اينصورت معناي دعا مي شود :‌خدايا ديدن هلال را بر ما مقرون به امن و ايمان قرار بده.

و عنه ، عن محمد بن عبدالحميد ، عن محمد بن الفضيل ،‌عن ابي الحسن الرضا (ع). [10]

في حديث قال :‌ صوموا للرؤيه ،‌ وافطروا للرؤيه .

در حديثي آمده است : با ديدن هلال ماه روزه بگيريد و با ديدن آن افطار كنيد .

از ماده «هلل» در كل قرآن فقط دو مشتق ملاحظه مي شود : يكي اُهِلَّ و ديگري أَهِلَّه جمع هلال .

1- اِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُم الْمَيَتهَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنزيرَ وَ ما أهِلَّ بهِ لِغيْرِ الله ... (بقره /173)

جز اين نيست كه مردار و خون را و گوشت خوك را و آنچه را كه به هنگام ذبح نام غير خدا بر آن بخوانند ،‌بر شما حرام كرد .

اُهِلَّ ماضي مجهول است از اهلال . اصل رفع صوت است و مراد از آن در اينجا بلند گفتن اسم غير خداوند مانند لات و عزي و ساير بتها بر حيواني كه مورد ذبح واقع مي شود . البته اين اصطلاح به بلند گفتن نام خداوند در هنگام ذبح نيز اطلاق مي شود. به مرور زمان كاربرد اين اصطلاح گسترش يافته و در هر اسمي اعم از اينكه بلند ذكر شود يا معمولي ،‌استعمال شده است مانند اهلال به تلبيه كه عَلَم شده است براي هر مُحْرمي كه صدايش را بلند كند يا بطور معمولي تلبيه بگويد . [11]

2- يَسْئلونكَ عَنِ الاَهلَّه[12] قل هي مواقيت للناس و الحجّ ...[13]

أهِلّه جمع هلال و منظور از آن در اينجا هلال ماه است .

جوهري گفته :‌شب اول تا شب سوم ماه و پس از آن قمر است[14] .

ابن منظور گفته :‌هلال روشني ماه است هنگامي كه مردم آن را در اول ماه مي بينند و بقولي ماه را در شب اول و دوم هلال گويند و بعد هلال گفته نمي شود تا در ماه آينده به حال اول برگردد و به قولي تا وقتي كه متحجّر شود يعني به صورت دايره اي درآيد (كه يك طرفش همان هلال شبهاي قبل است و بقيه اش را خطي نوراني تشكيل مي دهد .) و بعضي گفته اند اين اطلاق همچنان ادامه دارد تا زماني كه نورش بر ظلمت شب غلبه كند و اين در شب هفتم ممكن است كه بعد از آن قمرش مي خوانند. [15]

فيروز آبادي گفته : هلال ماه يا دو شب از اول ماه يا سه شب تا هفت شب و دو شب از آخر ماه يعني شب بيست و ششم و شب بيست و هفتم و غير از اين موارد را قمر مي گويند. [16]

در معجم الوسيط گفته شده ‌هلال از ماه تا شب هفتم است و قمر اواخر ماه از شب بيست و ششم به بعد است . [17]

1-1-3 وجه تسميه هلال :‌

در رابطه با اينكه منشأ اشتقاق واژه « هلال» چه چيز بوده و «هلال» از چه كلمه يا عبارتي اخذ شده آرائي ذكر گرديده كه عمده آنها دو نظريه مي باشد .

نظريه اول :‌بعضي قائلند كه هلال از اهلال يعني صدا را بلند كردن اخذ شده است . البته نه هر اهلالي بلكه اهلالي كه هنگام رؤيت هلال صورت مي گرفته است .

ابوالعباس[18] در اين مورد گفته است : «سمي الهلال هلالاً لان الناس يرفعون اصواتهم باخبار عنه » هلال را از آن جهت هلال ناميده اند كه مردم بااطلاع از آن صدايشان را بلند مي كنند.

بر خلاف اين نظريه برخي قائلند كه هلال اصل بوده و اهلال مأخوذ از هلال مي باشد راغب[19] اصفهاني مي گويد :‌اهلال عبارتست از رفع صوت هنگام رؤيت  هلال و سپس در هر صدا بكار رفته مثل اهلال الصبي(گريه كردن يا فرياد زدن كودك در وقت ولادت)

نظريه دوم : هلال از استهلال الصبي (هنگامي كه كودك در وقت ولادت گريه مي كند يا فرياد مي زد) اخذ شده ،‌سپس اهلال بالحج (بلند گفتن تلبيه) از هلال مأخوذ گرديده است . و اين بدان جهت است كه وقتي ماه ذي الحجه را مي بينند،‌راجع به آن گفتگو مي كنند. [20]

1-2 بخش دوم : ‌آشنايي با تقويم هجري

1-2-1 تقويم هجري قمري

از زمان هاي  بسيار دور بشر به دنبال روش هايي بود تا به كمك آن بتواند گذشت زمان را اندازه گيري كند. اما نبود ابزارهاي اين كار موجب شد تا به اين فكر بيافتد كه پديده هاي طبيعي براي اندازه گيري زمان و تعيين تقويم استفاده كند.او فهميد كه مي تواند به راحتي از پديده هاي تكرار شونده ي طبيعي در جهت كارهاي خود بهره ببرد.شايد نخستين پديده ي مورد توجه ،حركت ظاهري خورشيد در آسمان بود. زيرا اين پديده هر روز تكرار مي شد و به راحتي قابل رصد و تجربه تود. باطلوع خورشيد آسمان روشن مي گردد،كم كم خورشيد بالا مي آيد تا ارتفاع آن به بيشترين مقدار خود ميرسد و پس از آن از ارتفاعش كاهش يافته و در نهايت غروب مي كند.پس از غروب خورشيد،آسمان تاريك شده و ستارگان پديدار مي شوند و در روز بعد با طلوع مجدد خورشيد باز هم اين چرخه تكرار مي شود. بدين ترتيب شبانه روز به عنوان يكي از اركان گاه شماري تعيين و مورد استفاده قرار گرفت. روز يا شبانه روز از حركت زمين حول محور دوراني خود است كه به صورت جابجايي روزانه خورشيد در پهنه ي آسمان مشاهده مي شود. پديده ،‌كوچكترين واحد گاه شماري به شمار مي آيد . پديده ي ديگر كه به عنوان يكي از اركان تقويم و گاه شماري استفاده مي گردد،حركت ماه به دور زمين است ،‌با نگاهي به تاريخ نجوم مشخص مي شود كه بسياري از اقوام از ماه و  تشكيل اهلّه براي تقويم استفاده   مي كرده اند.[21]

1-2-2 مباني تقويم هجري قمري

مباني تقويم بر پايه دوران ظاهري ماه به دور زمين استوار است واز رؤيت  هلال تا رؤيت  هلال بعد را يك ماه قمري بحساب مي آورند.از آنجايي كه طول ماه قمري بر اساس رؤيت  هلال – كه بر حسب عوامل مختلفه طبيعي تغيير مينمايد استوار شده ممكن است سه ماه متوالي و نه بيشتر، 29روزه و سه ماه متوالي 30روزه باشد و چهار ماه متوالي 30روز نيز ممكن نيست.

يك سال قمري به همان صورتي كه در آيه شريفه 36سوره توبه و خطبه پيغمبر در حجه الوداع تصريح شده است، از دوازده ماه قمري حقيقي تشكيل مي شود.بنابر اين طول سالهاي قمري حقيقي 354روز و گاه 355روزه مي شود.به علت بي نظمي در توالي ماههاي 29روزه و 30روزه و عملي نبودن پيش بيني طول ماهها كه با رؤيت  هلال مشخص شده است، منجّمين شيوه ديگري را انتخاب نموده اند كه به دنبال آن دونوع تقويم هجري قمري بوجود آمده است.يكي تقويمي غير مظبوط  و غير رسمي كه مسلمانان بر اساس آن مراسم مذهبي را بجاي مي آورند و به تقويم هلالي معروف است،ديگري تقويمي رسمي و مضبوط كه منجّمين از روي محاسبه دقيق طول سال و توالي قابل پيش بيني سالهاي كبيسه تنظيم نموده و به عنوان تقويم هجري قمري (حسابي يا امر اوسط) در كنار ديگر تقويم هاي رايج ساليانه به چاپ مي رسانند.[22]

1-2-3 تقويم هجري قمري هلالي

در اين نوع تقويم كه در كشور هاي اسلامي به منظور تعيين اعياد و مناسبت هاي مذهبي استفاده مي شود، تاريخ اول هر ماه با رؤيت هلال ماه نو در شامگاه روز بيست ونهم يا سي ام ماه قبل، تعيين        مي شود . در نتيجه ،تعداد شبانه روز هاي هر ماه قمري برابر با مدت زمان بين دو رؤيت  متوالي هلال ماه نو است، اين نوع روش آغاز ماه ، پيش از اسلام به ويژه در بين اقوام سومري،بابلي و يهودي نيز روايج و سابقه ي طولاني داشته است.

مطابق حكم شرعي اگر هلال ماه در شامگاه 29 ماه رؤيت  شود، آن ماه به پايان رسيده است و فردا اول ماه بعد است ولي اگر هلال ماه در  شامگاه روز 29رؤيت  نشد ماه 30 روزه مي شود. بنابر اين ماه قمري نمي تواند 28 روزه يا31 روزه باشد.  ضمن آنكه در تقويم هجري قمري هلالي،براي توالي ماه هاي29و 30 روزه نظم و قاعده ي مشخصي وجود ندارد. از اين رو ممكن است چند ماه متوالي 29 روزه يا 30 روزه وجود داشته باشد.[23]

1-2-4  تقويم هجري قمري قرار دادي

تاريخ نويسان و ساير پژوهشگران ، براي سهولت در محاسبات روز مره ي تقويم هجري قمري و بر طرف كردن اشكالات ناشي از اختلاف در تقويم هجري قمري هلالي در كشورهاي اسلامي ، از تقويمي به نام «تقويم هجري قمري قرار دادي»استفاده مي كنند.البته اين نوع تقويم در تعيين اول ماه هاي قمري كاربردي ندارد.مبدا تقويم و نام ماه هاي اين تقويم،همانند تقويم هجري قمري هلالي است.

1-2-5 چرا در تقويم هجري قمري اختلاف پيش مي آيد؟

اما تعداد شبانه روز ماه هاي اين تقويم ، متناوباً 30و 29 شبانه روز است. يعني ماه محرم 30شبانه روز ماه صفر 29 شبانه روز و همين طور تا آخر در نظر گرفته مي شود.

مشكل اختلاف تقويم هجري قمري از سه مقوله  نجومي ، انساني و فقهي قابل بررسي است.امروزه با وجود نرم افزارهاي مختلف نجومي محاسبه ي موقعيت و مشخصات ماه كار ساده اي است. اما             مسئله ي رؤيت  كار را پيچيده مي كند.

در كشور هاي مختلف اسلامي از ضوابط متفاوتي براي پيش بيني اول ماه قمري استفاده مي شود.به عنوان مثال در تقويم كشور عربستان (ام القري) اگر مقارنه ي ماه و خورشيد پس از غروب خورشيد اتفاق افتد و در شهر مكّه ماه پس از خورشيد غروب كند، فرداي آن روز را اول ماه قمري در نظر       مي گيرند.

از طرف ديگر مسئله ي رؤيت  يك امر انساني است كه با توجه به افراد و شرايط مختلف بسيار متغير است . عوامل ديگري مثل وضعيت جوّي منطقه ي رصد ، وضعيّت افق منطق ي رصد، نوع و قدرت ابزار مورد استفاده ، ميزان رطوبت منطقه ، آلودگي هواي منطقه ، ارتفاع از سطح زمين ، قدرت و توانايي چشم رصد و ... مي توانند بر رؤيت پذيري هلال تاثير گذار باشند.

به دليل جنبه هاي مذهبي تقويم قمري ، اختلاف فتاواي مراجع تقليد نيز در اثبات اول ماه تاثير گذار است.بحث هايي مانند حكم استفاده از ابزار ، اتحاد افق و ...مباحث فقهي هستند كه مرتبط با اثبات اول ماه مي باشند[24]

1-2-6 مقايسه ي تقويم هجري شمسي و هجري قمري

تقويم هجري قمري بر اساس حركت ماه تنظيم گرديده است.هر سال قمري از 12ماه تشكيل شده است كه هر ماه آن با رؤيت  هلال اول ماه آغاز گرديده و تا رؤيت  بعدي ماه ادامه دارد.مدت هر ماه قمري29يا30روز است.از آنجايي كه ماه قمري نمي تواند 31روزه باشد،لذا روز پس از سي ام ماه قمري ، قطعاًروز اول ماه بعدي است، حتي اگر ماه به علت هاي گوناگون مثل بدي آب و هوا و ... رؤيت  نگردد.

اما تقويم رسمي كشور ما تقويم هجري شمسي است كه با تقويم هجري قمري شباهت ها و تفاوت هايي دارد .مبدا هر دو تقويم هجرت پيامبر اكرم (ص)از مكّه به مدينه است. به طور دقيق تر مبدا تقويم هجري شمسي اولين روز فروردين سالي است كه هجرت اتفاق افتاده است. مبناي كار كرد تقويم هجري شمسي بر اساس حركت زمين به دور خورشيد است.سال خورشيدي همانند سال قمري از 12 ماه تشكيل يافته است.ماه هاي فصل بهار وتابستان،31روزه و ماه هاي فصل پاييز و زمستان،به استثناي اسفند،30روزه است. ماه اسفند در حالت عادي 29 روز دارد. بنابر اين طول ماه هاي تقويم هجري شمسي وقمري متفاوت است و همگام با هم تغيير نمي كنند.[25]

 

 

تعداد صفحات:203

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول پراکنده شده باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file9_1746546_6817.zip324.2k





دانلود مقاله ارشد معارف اسلامی بررسی تطبیقی احکام زندان و زندانی در حقوق و مذاهب اسلامی

دانلود مقاله ارشد  معارف اسلامی بررسی تطبیقی احکام زندان و زندانی در حقوق و مذاهب اسلامی         دانلود مقاله ارشد حقوق بررسی تطبیقی احکام زندان و زندانی در حقوق و مذاهب اسلامی   تاريخچه، طبقه بندي، انواع و مشروعيت زندان 2-1 تاريخچه زندان در اسلام و ایران 2-1-1تاریخچه زندان در اسلام روایات فراوانی به طرق گوناگون از پیشوایان معصوین (ع) رسیده است که مجازات زندان را برای به کیفر رساندن بزهکار تجویز کرده اند؛ صاحب «دراسات فی ولایه الفقیه» ...

توضیحات بیشتر - دانلود 5,200 تومان